Najstarsza Technika Prezentacyjna i Trzy Prawdy Tischera

Istnieje wiele technik prezentacyjnych, które są niezastąpionymi narzędziami  warsztatu profesjonalnego prezentera.  Najbardziej znana i dość powszechnie używana na całym świecie, a sięgająca swymi korzeniami czasów Arystotelesa  w języku angielskim nazywana The Rule of Three albo też Tripling. W języku polskim  nie mamy ukutej nazwy, zakorzenionej i wykorzystywanej a więc możemy ją przetłumaczyć jako Zasadę Trzech albo Regułę Trzech. Na czym polega? Jakie są przykłady? Jak i kiedy jej używać?

Na czym polega?

Zasada trzech wywodzi się z założenia, że mamy tendencję do zapamiętywania na raz tylko  trzech rzeczy, trzech korzyści, trzech koncepcji itp. Prezentacje,  które wykorzystują  tą zasadę o wiele bardziej zapadają w pamięć odbiorcy. Dobrym przykładem tendencji  naszego umysłu do skracania do trzech jest wystąpienie Winstona Churchilla zatytułowane „ Krew, znój, łzy i pot”, a  powszechnie cytowane jako „Krew, pot i łzy”, nikt  dziś nie pamięta już o znoju.

Jakie są przykłady?

Przykłady z cytatów znanych ludzi, które są łatwo zapamiętuje dzięki zasadzie trzech, chociażby  wypowiedź  Napoleona, „…żeby wygrać wojnę trzy rzeczy są potrzebne: pieniądze, pieniądze, pieniądze.” Współcześni politycy również wykorzystują ją z ogromnym powodzeniem: „ Naszymi priorytetami są edukacja, edukacja, edukacja” , Tony Blair oprócz reguły trzech dodatkowo wykorzystał inną technikę prezentacyjną – powtórzenia, która zwiększyła wzmocniła przekaz. Naszym rodzimym przykładem  jest powszechnie już używany cytat z książki ks.Józefa Tischnera, Historia filozofii po góralsku „Są trzy prawdy: świento prawda, tys prawda i g…. prawda”

Przykłady tytułów filmów czy książek również wykorzystują tą zasadę np. film Woody Allena „Vicky, Christina i Barcelona”, czy „Trzej Muszkieterowie i …” , a nie „Czterech Muszkieterów”.

Studenci  i nie tylko  oni dobrze znają i stosują zasadę trzech w postaci słynnego 3xZ czyli zakuć, zdać, zapomnieć.

Jak i kiedy jej używać?

W fazie planowania, ustalania celów prezentacji warto zastanowić się jakie trzy informacje, trzy myśli, czy trzy kluczowe przesłania chcemy , aby nasz odbiorca zapamiętał. Następnie wokół tych trzech najistotniejszych rzeczy budujemy strukturę prezentacji, pracujemy nad przekazem, miejscami w prezentacji, gdzie podkreślimy, uwypuklimy te trzy rzeczy.

Warto wykorzystać zasadę trzech w strukturze prezentacji. Kiedyś ktoś powiedział, że „Większość prezentacji ma 3 części: 1.Powiedz im co im powiesz, 2.Powiedz im to, 3.Powiedz im co powiedziałeś”, czyli nasze wstęp, rozwiniecie i zakończenie. W prezentacjach biznesowych rozwiniecie składa się często z bloków tematycznych, w których warto zastosować regułę trzech np.  zalety, wady, rozwiązania czy szanse, zagrożenia, rekomendacje. Zawsze staram się używać „tego widelca z trzema zębami” w strukturze  moich prezentacji czy programów szkoleń gdziekolwiek  jest to możliwe, gdyż pomaga to odbiorcy zapamiętać  i zrozumieć więcej.

Doskonałym przykładem użycia zasady trzech jest wystąpienie Steva Jobsa w 2007, kiedy po raz pierwszy zaprezentował iPhona.

Zasada trzech była wykorzystywana przez greckich filozofów, wielkich przywódców czy poetów dlatego warto nie tylko stosować ją w prezentacjach i wystąpieniach, ale też w codziennej komunikacji.

Zdjęcie: mape_s